Logotypens historia

När företaget grundades behövdes ett namn och en förklarande logotyp. Den saknade i sin tur någon typ av slogan till sitt stöd, som samtidigt uttryckte kärnan i företagets verksamhet.

Företagets namn

Företaget fick ett engelskspråkigt namn för att underlätta kontakterna med utlandet. Företagsnamnet CapriCommunications (i e-post- och www-adressen förkortat till "capricomm") valdes i första hand utifrån företagarens eget stjärntecken stenbocken, dvs Capricorn, vilket kopplar namnet till företagarens person. Namnet symboliserar samtidigt de egenskaper som är allmänt förknippade med stenbockens tecken och som uppskattas och eftersträvas även i arbetslivet: ambition, plikttrogenhet i arbetet, anspråkslöshet, tålamod, ansvarskänsla, stabilitet, pålitlighet, skarpsynthet och uthållighet. En stenbock kan klättra upp för de brantaste bergssluttningar, vilket avspeglar ambition och en strävan uppåt och framåt trots svåra omständigheter (svår terräng).

Ett företagsnamn vinner också på att vara informativt: här signalerar namnets senare del att företaget tillhör kommunikationsbranschen. Latinbaserade företagsnamn anses dessutom signalera forskningsbaserad vetenskap, lärdom och expertis, en passande image för ett företag som erbjuder specialisttjänster.

Företagets logotyp

Då företagsnamnets första del Capri kan ge fel associationer uppstod ett behov att designa en bild eller logotyp för att förtydliga namnets innebörd. Så uppstod logotypen föreställande en stenbock på väg uppför en bergssida, som gjordes av en grafiker utifrån egna önskemål och idéer. Bildens syfte är att visa att namnets inledande del inte är Capri utan CapriComm (jfr Capricorn). Av samma skäl skrivs företagets namn ihop och även e-post- och webbadressen fick den kortare formen "capricomm". Logotypen gjordes i två versioner, en enklare där bergssidan bara är en kontur och en fylligare där berget är ett färglagt triangulärt fält.

Bergssluttningen eller dess kontur kan också ge associationer till en uppåtpekande diagramkurva, särskilt i versionen där det färglagda berget bildar en trekant. Företagets slogan utformades för att stödja denna tolkning. "Fungerande språk ger resultat" skildrar tillsammans med logotypen hur en högklassig översättning leder en till målet − alltså toppen. Den bruna färgen valdes med tanke på stenbocken. I dagens färgsprakande värld är en nedtonad svart/brunvit färgskala också ett sätt att synas i mängden. Tanken i stort var att företagets namn och logotyp skulle uttrycka något om såväl företagaren själv som om företaget.

Slogan

Bergssluttningen kan alltså även ge associationer till en stigande diagramkurva, särskilt i den logotypversion där det färglagda berget bildar ett triangulärt fält. Företagets slogan utformades för att stödja denna tolkning.

Denna slogan lyder: Fungerande språk ger resultat. I den finskspråkiga sloganen ("Toimiva teksti tuo tulosta") används alliteration för extra effekt. Innehållsligt viktiga nyckelord är funktionalitet och resultat. Med funktionalitet avses språk (översättning) som fungerar för sitt användningsområde och får önskad effekt på sin målgrupp (att budskapet s.a.s. når fram). När texten fungerar ger den resultat såväl för kunden (kommunikationen fungerar, försäljningen ökar o.s.v.) som för företaget som erbjuder översättningstjänster (kunden är nöjd). Det blir en ömsesidigt fördelaktig win-win-situation.